Pengikut

Khamis, 14 Oktober 2010

Suratan atau Kebetulan 15

Bab 15

Hampir dua minggu lebih Syafira tidak dapat tidur lena. Tapi semalam, dia akhirnya dapat tidur dengan lena selepas dia berjumpa dengan ustaz kamal. Pagi ini dia bangun dengan penuh semangat. Seperti satu suntikan semangat baru dalam hidupnya. Selepas bangun dari tidur, dia terus ke bilik air dan membersihkan diri. Memandangkan hari ini dia keuzuran, jadi dia tidak tergesa-gesa untuk bersolat. Cukup lena dia tidur semalam. Pukul lapan pagi baru dia terjaga dari tidur. Puas hati dapat melepaskan geram kerana sudah beberapa minggu dia tidak dapat tidur lena.
Usai bersiap ala kadar, dia menuruni anak tangga menuju ke meja makan. Di situ papa dan mama sudah menunggunya. Dia tersenyum memandang papa dan mama. Dia mengambil sekeping roti bakar dan melesetkan jem strawberry di atasnya, lalu di suakan ke mulutnya. Dia mengunyah roti dengan berselera sekali. Seperti sudah berminggu tidak makan. Tiba-tiba dia berhenti mengunyah, seperti dirinya diperhatikan .

”Kenapa ni. Ada yang tidak kena ke? mama,papa?,”soal Syafira hairan

”Mana Jefry?Kenapa dia tidak turun makan sekali?,”balas Puan Maria.

”Jeffry?Jefry mana pula ni, mama..Fira hendak makan ni,”Syafira sudah hampir lupa yang dia sudah berkahwin.

”Subhanallah...suami sendiri pun tak ingat. Apa kena dengan Fira ni,”pelik Encik Idris dengan tingkah Syafira.

Tersembur roti yang dimakan. Syafira menepuk-nepuk dada. Sesak dirasakan saat ini. Macam mana dia boleh lupa. Sedangkan sudah beberapa minggu dia tinggal bersama dengan lelaki itu. Tiba-tiba terasa belakang badannya ditepuk-tepuk lembut. Dia mengambil air yang dihulurkan tanpa melihat siapa yang memberi.

”Ahh...lega rasanya. Terima kasih kak milah,”Syafira masih belum sedar siapa yang berada dibelakangnya. Baginya itu adalah orang gaji mereka, kak milah.

”Kenapa dengan Fira ni?Suami sendiri pun tak kenal?,”soal Puan Maria lagi. Pelik benar sikap Syafira pagi itu.

”Suami?,”Syafira terus berpaling. Terkejut dia, orang yang menggosok belakangnya tadi adalah Jefry. Malu dia pada diri sendiri.

”Maaf, Fira tidak tahu awak yang tolong tepuk belakang Fira tadi. Terima kasih.. Ermm...duduk la,”pelawa Syafira, mahu menutup rasa malu.

”Apa ni ber awak...awak dengan suami. Tidak elok macam tu. Fira kena la hormat kat suami. Panggilan Jefry tu abang, baru sedap telinga mendengar,”arah Puan Maria.

”Gulp!!,”tertelan air liur syafira seketika.

”Err..lidah keras la mama. Nanti bila Fira sudah latih dia nanti okey la tu. Buat masa sekarang ni masih belum boleh lagi,”bela Syafira

”Apa main latih-latih pula nya. Lidah tu bukan nya perlu dilatih. Perlu ditutur,”tukas Puan Maria. Ada saja alasan.

”Tak apa la mama. Nanti biasa la tu. Lagipun kami baru je kahwin. Bersuai kenal dengan rapat pun belum lagi. Jeff tak marah. Bagi la peluang pada Fira dulu,”bela Jefry adam. Kesian pula melihat Syafira tidak berselera hendak makan apabila dileteri oleh mama.

”Awak pun, biarkan la budak-budak. Mereka sudah besar. Tahulah hendak menilai mana yang baik dan buruk,”bela Encik Idris.

”Thanks papa,”balas Syafira.

Puan Maria mencebik. Kurang setuju dengan kata-kata suaminya. Kalau tidak dari sekarang, bila lagi semua itu mahu dilakukan.

”Thanks awak,”Syafira memegang peha Jefry Adam tanda berterima kasih pada suaminya.
Jefry Adam tersenyum. Dia melihat tangan isterinya masih lagi tidak beralih dari pehanya. Dia tersenyum. Membiarkan saja perbuatan isterinya itu tanpa menegur apa-apa.

Syafira yang perasan dengan senyuman suaminya, berkerut dahi. Kenapa pula la suami aku ni tersengih-sengih. Angau ke?,”detik hati kecil Syafira

”Awak ni dah angau ya. Dari tadi tersengih-sengih pandang saya. Ada yang tak kena ke dengan saya hari ni,”soal Syafira pelik.

”Memang ada yang tak kena pun dengan sayang hari ni.,”

Berkerut dahi syafira lagi. Hairan dengan kata-kata dari suaminya.

”Pagi tadi bangun tidur tak hiraukan abang. Makan pulak tak ajak abang sekali. Dah tu dari tadi tangan tu masih melekat kat peha abang. Macam tak nak di alihkan je,”tersenyum-senyum Jefry Adam.

Sepantas kilat Syafira mengalihkan tangannya apabila mendengar suaminya berkata begitu. Malunya dia saat ini. Bukan dia sengaja. Tapi dia tidak sedar akan tindakannya sebentar tadi.

”Maaf kalau awak terasa hati. Bukan niat saya tak hiraukan awak pagi tadi. Tapi saya lupa,”

”Lupa?,”

”Ya, lupa yang saya ni dah kahwin. Tidur lena tanpa gangguan mimpi buruk tu membuatkan saya lupa pasal awak. Sorry ya,”pinta Syafira.

Dia tidak mahu menyakiti hati suaminya. Berdosa kalau dia membuatkan suaminya terasa hati. Walaupun perkahwinan tanpa rela, dia wajib menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri. Cuma bab yang ’satu’ itu belum tertunai lagi. Dia belum bersedia lagi. Nasib baik suaminya tidak memaksa.

”Maaf di terima. Tapi lain kali jangan buat lagi,”balas Jefry Adam.

”Saya janji,”

”Tapi awak duduk kat mana pagi tadi. Saya bangun tak ada pun awak atas katil. Pergi mana?,”sambung Syafira lagi.

”Ada kat laman tu. Abang bangun solat subuh tadi terus pergi ke laman. Nak tidur semula rasa malas pulak. Nak tunggu sayang bangun, rasanya lambat. Sebab tengok sayang tidur lena sangat. Tak sampai hati nak kejutkan. Tu yang abang lepak kat laman sementara menunggu sayang bangun,”terang Jefry Adam.

Syafira menganggukkan kepala.

”Awak makan dulu ya. Saya nak ke dapur,”arah Syafira selepas dia mengisikan nasi goreng ke dalam pinggan Jefry Adam.

”Baik la,”balas Jefry Adam.

Jefry Adam memandang ke arah isterinya sehingga kelibat itu hilang menuju ke ruang dapur. Dia terus menjamu selera dengan hidangan di dalam pinggan.

************************
”Bila kamu mula kerja Jeff?,”soal Encik Idris selepas mereka selesai bersarapan pagi.

”Jeff ambil cuti untuk seminggu, papa”balas Jefry Adam. Dia melabuhkan punggung disebelah ayah mertuanya.

”Lama juga tu. Apa kata kamu bawa Syafira honeymoon? Boleh kamu suai kenal dengan lebih rapat lagi dengan Syafira,”cadang Encik Idris.

Terkejut Jefry Adam mendengar cadangan papa. Tertelan air liur dibuatnya. Mahu ke syafira mengikutnya untuk berbulan madu?Tapi kalau aku tidak pergi, bagaimana aku hendak menyelami hati budinya? Okey juga cadangan papa ni.

”Jeff, kamu ni mengelamun ke mana? Papa cakap dengan kamu, kamu berkhayal pula,”

”Ap...apa papa cakap tadi. Kurang dengar,”

”Kurang dengar ke atau kamu ni berkhayal? Masih ingatkan Maira?,”

”Eh, tak ada la papa. Tengah fikir apa yang papa cakap tadi,”

”Fikir apa lagi. Pergi je honeymoon. Kalau kamu nak, boleh papa minta kawan papa dari agensi pelancongan cadangkan,”

”Boleh juga tu. Jeff pun sudah lama tidak bercuti panjang. Ingat nak bercuti dalam negara je,”

”Apa pula kat malaysia ni je. Pergi la kat luar. Kalau tak nak pergi jauh-jauh, pergi Bali, Phuket ke, tak pun pergi Singapore. Dekat je dengan Malaysia,”cadang Encik Idris.

”Tengok la dulu macam mana. Jeff kena tanya Fira dulu. Nanti Jeff bagitahu kat papa,”
Encik Idris mengangguk kepala. Dia menghirup air kopi yang telah dihidangkan oleh Milah. Begitu juga Jeffry adam, menghirup air kopi tersebut sambil membelek surat khabar. Dalam kepalanya sedang memikirkan bagaimana cara dia harus sampaikan pada Syafira.

****************
”Fira, abang ada hal nak bincang dengan Fira. Boleh ker?,”

”Hal apa?”soal Syafira kehairanan.

”Papa cadangkan kita pergi honeymoon. Ikut Fira la nak ke mana pun. Papa support,”

”Honeymoon?,”syafira tergelak kecil. Lucu dia mendengarnya

”Kenapa? Salah ke?,”soal Jefry Adam pelik.

”Memang salah. Cuba awak fikir. Papa cadangkan tapi awak terus setuju. Malah kita baru je kenal.Nak pergi honeymoon pula? Tidak berasas langsung. Kelakar adalah,”

”Fira tak boleh kata begitu. Papa buat semua ini untuk kebaikan kita. Mana tahu kalau kita pergi honeymoon boleh mengeratkan hubungan. Lagipun boleh abang mengenali fira dengan lebih dekat,”

”kenapa nak kenal hati budi fira, perlu pergi honeymoon ke?. Dekat rumah ni tak boleh ke?’

”Bukan tak boleh. Tapi kalau berdua dengan sayang kan seronok,”
Jeffry Adam menghampiri Syafira. Memegang lengan dan mula merapatkan mukanya kepada syafira

Syafira hairan dengan tingkah Jefry Adam. Dia mula kaku. Kenapa dirnya begitu, dia tidak pasti. Tapi tingkah Jefry tidak ditegah.

Jefry Adam memegang leher Syafira dengan kedua belah tangan. Mula mendekatkan mukanya dengan syafira. Syafira kaget. Dia melihat muka Jefry makin hampir. Semakin hampir menciumnya. Dengan pantas Syafira meletakkan tapak tangan dimuka Jefry Adam. Menjauhkan diri dari Jefry Adam

”Kenapa, takut ya? Kalau Fira tidak setuju untuk pergi honeymoon, nanti lebih teruk lagi abang buat. Nak?,”

”Apa awak nak buat?,”Syafira menjeling tajam kepada Jefry.

”Apa fira ingat abang tak kan buat ya?. Baik, nampaknya tidak ada cara lain lagi,’
Jefry adam mula menghampiri Syafira sekali lagi. Dia memegang leher Syafira dan mula mendekatkan mukanya untuk mencium bibir Syafira. Bibir yang mengoda jiwanya. Dari tadi dia geram melihat bibir menawan itu. Rasa mahu dilekatkan dibibirnya.

”Apa ni?Awak jangan melampau tau,”Syafira menegah dengan tapak tangannya sekali lagi menjadi penghalang.

Jefry adam tersenyum. Dia hanya tercium tapak tangan syafira. Nasib baik sayang tahan, kalau tidak abang akan hanyut dibuai mimpi lagi dengan sayang. Monolog Jefry adam

”Kenapa pula. Kan Fira tidak setuju pergi honeymoon. Jadi abang kotakan saja apa yang abang kata tadi. Jangan Fira marahkan abang pula,”

Syafira mencebik. Dia menjauhkan diri dari Jefry Adam. Tidak guna dia bertekak. Akhirnya dia yang kena. Dia memandang Jefry adam yang tersengih-sengih memandangnya.

”Okey la. Apa kata kita tanya dekat papa dulu sama ada papa bagi ke tidak,”
”Kan abang dah cakap tadi. Papa yang nak support kalau kita pergi. Papa cakap ikut fira la nak pergi dekat mana pun,”

”Betul ke papa cakap macam tu pada awak?Awak tidak bohong?,”

”Betul la. Buat apa abang nak bohong. Bukan dapat faedah pun,”

”Betul?

”Betul la. Kan abang buat lagi kan. Tak percaya cakap abang,”

Syafira mula membuka langkah. Bersiap sedia untuk lari. Apabila dia melihat langkah Jefry makin hampir, dia terus berlari masuk ke bilik air. Takut jika Jefry akan mengotakan kata-katanya tadi. Puas jefry adam memujuk supaya dia keluar dari bilik air, namun dia tidak juga keluar. Dia tidak percaya kepada Jefry adam.
Jefry tersenyum nakal. Lucu melihat tingkah Syafira yang mencuit hatinya. Takut sangat aku cium dia tu. Tapi best juga. kenakan dia,detik hati Jefry Adam.

2 ulasan:

hani berkata...

salam..at last ada n3 baru..
lama sudah dinanti, seronok...
harap2 hubungan jefry gan fira berkekalan
hingga melahirkan anak....best

fard_kay berkata...

ada gak smbgn
best2

Catat Ulasan