Pengikut

Ahad, 15 November 2009

Pengarang Jantung Buah Hatiku 2

Bab 2

“Kita kat mane dah ni?.”soal Nadhirah sambil tangannya menutup mulutnya sedang menguap.

“Ermm..dah bangun?.Nyenyak aku tengok kau tidur.Kita kat simpang nak masuk Bandar Maran.”balas Zakiah.

“Ermm…lambat lagi la nak sampai.Aku mengantuk lagi la.Aku nak tidur semula”rungut Nadhirah.

Belum sempat Zakiah berkata apa-apa, Nadhirah terus lena semula.Rasa mengantuk masih lagi berbasi.Semalam dia tidur lewat kerana seronok bersembang dengan ibunya.Memberitahu perkhabaran tentang rancangannya.Begitu seronok dia merasakan jika rancangannya berjaya.

Bagi Zakiah peluang tidak dilepaskan. Semasa Nadhirah lena tidur sebentar tadi pun dia asyik memerhati Nadhirah.Kini peluang kedua masih ada di depan mata.Dia tidak akan melepaskan peluang yang ada.’Ah…bukan luak pun’desis Zakiah dalam hati.Dia melirik senyum kambing.Kembang kempis hidungnya memerhati Nadhirah di sebelahnya.Dia sengaja mahu memandu untuk mengambil peluang menatap wajah Nadhirah dengan lebih dekat.Dia tidak berani hendak bertentang mata dengan Nadhirah jika Nadhirah berada dalam keadaan sedar.Jadi peluang yang ada tidak akan dia lepaskan kerana dia tahu Nadhirah pasti akan tidur memandangkan dia mengetahui Nadhirah tidur lewat semalam.Apa yang dibual kan dia tidak pasti.Dia cuba juga mencuri dengar perbualan Nadhirah semalam tapi kurang jelas.Yang pasti dia tahu famili Nadhirah sudah tahu akan kepulangan Nadhirah hari ini.

“Sayang kita berhenti dulu kat Bandar Maran ni.Lapar la”luah Zakiah perlahan bila dia mula memasuki kawasan Bandar Maran.Dia asyik mengelamun sehingga tersasul memanggil Nadhirah dengan panggilan sayang.

Dia memerhati semula Nadhirah di sebelah nya.Masih lena tidur lagi.’Huh!!!Nasib baik dia masih tidur lagi.Kalau tidak naya aku”keluh Zakiah.

“Irah kita dah sampai kat bandar Maran ni.Kita berhenti makan dulu ye.Aku lapar la.”Zakiah menggoncang bahu Nadhirah sebaik saja dia selesai parking kereta dekat R&R Maran.

“Ha…ye la...kau panggil apa nama aku tadi.Kurang jelas”pinta Nadhirah mahu kepastian dengan apa yang baru dia dengari.

“Aku kata kita dah sampai kat Maran.Kita makan dulu la.Aku lapar.Ok dah dengar dengan jelas ker”Zakiah menjerit perlahan.

“Bukan tu la.Aku tanya nama aku..Nama yang kau panggil aku tadi.”Nadhirah menerangkan semula maksud pertanyaan tadi.

“Ooo….nama kau.Aku panggil kau tadi Irah.Kenapa? ”balas Zakiah sambil tersenyum.Dia dapat menduga pasti sahabatnya akan menyoalnya lagi.

“Pelik la kau panggil nama aku macam tu.Tapi aku suka.Nama tu hanya famili aku je panggil.Panggilan manja.”terang Nadhirah.Fikirannya sudah memikiran langkah yang bagus.Nanti tidak kekok memanggil panggilan nama bila dah jadi kakak iparnya.Dia tersenyum.

“Nape kau senyum macam kerang busuk je ni.”soal Zakiah .Berkerut dahinya.Meneka apa yang melucukan pada dirinya.

“Tak ada apa la.Saje.Satu permulaan yang bagus.Tak la kita ni asyik kau dan aku je.Tak hormat langsung.Padahal umur kau tu tua dari aku.Patut aku panggil kau kakak tak pun nama aje.”senyum Nadhirah.Dia melabuhkan punggung ke kerusi di salah sebuah kedai makan.

“Kau tu yang tak nak panggil aku ni kakak.Tak pun..panggil nama ke.Baru manis sikit bahasa tu.”cuak Zakiah.

“Aku ingat kau dulu sama umur dengan aku.Kau pun tak pulak menegur cara aku.Ikut je aku panggil apa.”luah Nadhirah.Memuncungkan mulut.Tanda hendak merajuk.Tidak puas hati bila Zakiah seperti menyalahkan dia.

“Ha!!nak start merajuk la tu.Tak payah la nak tunjuk muncung itik kau tu kat sini.Aku ikat kan muncung tu baru tau.”pujuk Zakiah.Tidak mahu Nadhirah terus merajuk.Susah pula dia untuk memujuk.Dia bukanya pakar dalam pujuk memujuk kaum Hawa ni.

“Sedap kata kat aku muncung itik.Kau tu muncung apa lak”rungut Nadhirah sambil menjelirkan hujung lidahnya kepada Zakiah.

“Elok la tu.Aku tarik lidah tu ikat sekali dengan mulut kan.”Zakiah cuba menarik mulut Nadhirah.Tapi sempat Nadhirah mengelak.

“Ok la..aku mengalah.Kau ni kalau tak sakat aku tak senang ker hidup kau tu”marah Nadhirah.

“Dah la..order dah sampai tu.Kita makan cepat.perjalanan masih jauh lagi ni.”arah Zakiah sebaik sahaja makanan yang di order sampai ke meja mereka.

Mereka menjamu selera.Ingin segera sampai ke destinasi yang dituju..Selesai makan mereka segera memulakan perjalanan.Zakiah melihat jam di pergelangan tangannya.Sudah menghampiri jam 9.00 malam.Mereka meneruskan perjalanan.Perjalanan yang suram disekelilingnya hanya pokok-pokok kelapa sawit.Kadang-kadang di selang seli oleh kenderaan lain yang lalu-lalang.Sekali sekala bediri bulu roma Zakiah.Dia tidak biasa dengan suasana yang suram begitu.

Selepas hampir 2 jam perjalanan, akhirnya mereka sampai juga di kampung halaman Nadhirah.Papan tanda ‘Selamat Datang Ke Kampung Paya Berenjut’ itulah destinasi mereka.Zakiah memberhentikan kereta di hadapan papan tanda itu.Dia mengejutkan Nadhirah dari tidur.Bertanyakan arah rumah Nadhirah.Zakiah hanya mengetahui nama kampung Nadhirah sahaja.Maklum lah belum pernah dia sampai ke negeri Terengganu.Jalan menuju ke kampung Nadhirah tidak begitu sukar untuk mencari kerana kawasan perkampungan itu berhampiran dengan jalan utama menghubungkan antara Kuantan dengan Terengganu.’Eh..minah ni belum sedar jugak.’keluh Zakiah apabila Nadhirah tidak juga sedar dari tidur.

“Irah sayang..intan payung..buah hatiku sayang…sila la bangun dari perbaringan..kita sudah sampai ke destinasi yang dituju…wahai puteri hatiku”Zakiah berbisik di telinga Nadhirah.Begitu rapat sekali.Dia menggunakkan suara asalnya.

Serta merta Nadhirah terkejut.Dia menggosokkan matanya yang masih mamai.Dia memandang di sekelilingnya.Mencari-cari suara itu.Dia menggaru kepala yang tidak gatal.Hairan.Dia memandang Zakiah di sebelahnya.Hanya Zakiah saja yang ada.Tidak ada pun orang lain.Tiba-tiba berdiri bulu tengkok.Dia memegang dan menggosok tengkoknya dengan kedua belah tangannya.Menutup rasa takut yang menerjah tadi.

“Kenapa dengan kau ni.Macam nampak hantu je tengok aku.”soal Zakiah kehairanan.Dahinya berkerut melihat gelagat Nadhirah yang ketakutan.Nampak dengan jelas muka Nadhirah pucat walaupun malam diterangi oleh cahaya bulan.

“Aku dengar suara orang memanggil nama aku la.Dekat sangat di telinga aku ni.Jelas saja aku dengar suara tu panggil aku.”luah Nadhirah.Matanya masih memerhati keadaan sekeliling.

“Suara apa pulak ni.Kau jangan merepek la..tengah malam ni..”marah Zakiah perlahan.Takut suara mereka akan di dengari oleh ‘suara’ yang dimaksudkan oleh Nadhirah.

“Betul… aku dengar dengan jelas la..suara tu panggil aku..”balas Nadhirah.

“Suara tu panggil kau macam mane?’soal Zakiah lagi.

“Suara tu panggil aku macam ni… Irah sayang..intan payung..buah hatiku sayang…sila la bangun dari perbaringan..kita sudah sampai ke destinasi yang dituju…wahai puteri hatiku…ha!! macam tu la.Suara tu kasar sangat..Macam suara orang lelaki.Tu yang aku terkejut gila..”terang Nadhirah panjang lebar.

Kini barulah Zakiah faham maksud ‘suara’ itu.Dia tergelak.Tidak tahan dengan lawak yang Nadhirah buat.Nadhirah hairan melihat Zakiah tiba-tiba tergelak.’Tersampuk ke dia ni’desis hati Nadhirah.Dia memegang bahu Zakiah.Mahu mengejutkan Zakiah supaya sedar.Zakiah tersentak.

“Maaf la.Aku geli hati la.Kau ni..tengah malam macam ni pun sempat lagi buat lawak bodoh kan.”Zakiah masih tergelak kecil.Rasa sangat lucu melihat Nadhirah yang ketakutan.

“Suara tu…aku yang panggil kau tadi.Aku sengaja buat suara jantan sikit.Supaya kau tu bangun.Aku panggil kau lembut kau tak dengar,,so aku buat la macam tu..”sambung Zakiah lagi.Dia masih tersenyum.

“Kau ni kan….buat menakutkan aku je la....tak baik tau kau buat aku macam tu..”rajuk Nadhirah.Tangannya sudah menampar lembut bahu Zakiah.Geram apabila Zakiah memainkan perasaannya.Bukan main takut lagi dia tadi.Hanya Tuhan saja yang tahu.Denyutan jantungnya yang berdeyup kencang sebentar tadi kini reda sedikit.

“Ok..aku minta maaf.Dah lah...mana jalan ke rumah kau.”soal Zakiah.Malas hendak melayan sikap manja Nadhirah kalau merajuk.

“Ermm…ye la….lain kali jangan buat aku macam tu tau.Rumah aku dekat aje dah ni.Kau masuk jalan ni..jalan terus..lepas tu jumpa simpang empat.Kau belok ke kiri.Nanti kita akan jumpa la rumah aku yang first sekali lepas belok kiri.”terang Nadhirah sambil tangannya menunjukkan arah jalan yang perlu dilalui.

“Oooo..senang je jalan nak ke rumah kau.”balas Zakiah.Terus memandu menuju ke rumah Nadhirah.

0 ulasan:

Catat Ulasan