Pengikut

Ahad, 15 November 2009

selingkar kasih 2

Selingkar Kasih

BAB 2

Sedang asyik Sofia dan Tina berjalan-jalan di kawasan pusat membeli-belah East Coast Mall, mereka telah di langgar seorang lelaki yang secara tiba-tiba keluar dari sebuah kedai pusat cenderahati.Mereka berdua terjatuh.Malu yang teramat.Banyak mata memandang ke arah mereka.Sofia dan Tina tidak mempedulikan mata yang memandang.Yang penting orang yang melanggar mereka perlu di ajar.

“Eh kau ni tak ada mata ker.Jalan tak tengok orang.Main redah aje.”marah Sofia pada lelaki yang telah melanggarnya.

Lelaki itu memalingkan muka ke arah mereka berdua.Dengan serta merta muka Sofia pucat.Tiba-tiba kepalanya terrasa pening .Rasa bagai hendak pitam.Dia terkesima. Lidahnya kelu untuk berkata-kata.Niat untuk memaki hamun tidak kesampaian.Lelaki yang berada di hadapannya kini adalah Fauzi.Orang yang paling dia tidak mahu berjumpa dan paling dia benci. Fauzi tersenyum.

Tina pula masih lagi marah kepada lelaki dihadapannya.Tina tidak mengetahui situasi Sofia di sebelahnya.Dia memegang lengan Sofia.Tiada balasan.Kaku.Tina hairan.Dia melihat muka Sofia semakin pucat.Kenapa?Tina semakin hairan.Dia masih memerhati Sofia.Matanya mencari apa yang dipandang oleh sahabatnya itu.Dia melihat Sofia memandang lelaki di hadapannya tanpa berkata apa-apa dengan keadaan Sofia seperti terkejut.Dan melihat lelaki di hadapannya tersenyum meleret-leret.

’Wah..handsomenya mamat ni.Kalau aku dapat tak tido malam la aku.”gedik Tina dalam hati.

‘Tapi mereka nampak macam mengenali antara satu sama lain je.’ teka Tina sendirian.Dia menguatkan pegangan lengan Sofia.Di gerakan lengan Sofia dengan niat supaya Sofia tersedar dari lamunan.

Sofia..nape ni.Kau kenal ker mamat ni”Tina memuncungkan mulutnya menunding ke arah Fauzi dihadapannya.

Sofia tersentak.Tanpa menjawab pertanyaan Tina dia menguatkan pegangan lengan Tina, ingin berlalu dari situ dengan segera.Dia tidak mahu Tina bercakap lebih banyak dengan Fauzi.Dan dia sendiri tidak mahu bercakap dan bersua muka dengan Fauzi.Belum sempat kaki mereka melangkah pergi, Fauzi memanggil nama Sofia.Sofia tidak menghiraukan panggilan itu.

Fauzi geram.Panggilannya tidak di pedulikan oleh Sofia.Dia berlari mengejar langkah Sofia dan Tina yang semakin laju.Dia mendepakan tangannya seraya dia berjaya menahan langkah Sofia.Dia kini berhadapan dengan Sofia.Dia memegang tangan Sofia.Dia mencium tangan Sofia dan memohon kemaafan dari Sofia.

Sofia terkejut dengan tindakan Fauzi.Dengan pantas Sofia cuba melepaskan pegangan yang merimaskan itu.Namun kudratnya tidak dapat menandingi kekuatan pegangan Fauzi.Tanpa dapat diseka, butir-butir jernih keluar dari kelopak matanya.Dia jadi sebak tiba-tiba.Bukan sebak kerana pilu dengan tindakan Fauzi tetapi sebab dek takut kemungkinan perkara yang buruk akan berlaku.Dia sudah lupa akan sahabatnya Tina disebelah.Dia menguatkan semangat untuk melarikan diri.Nasib baik dia tiba-tiba mengingati Tina sebelum berlalu dari situ.Sepantas kilat dia memaut lengan Tina dan berlari anak meninggalkan Fauzi yang terpinga dengan tindakan Sofia.Terhunyun-hayang badan Tina di tarik oleh Sofia.Tina tidak banyak cakap.Hanya mengikut rentak Sofia.Tina tidak mahu mengeruhkan lagi keadaan.Biar Sofia sendiri bersedia untuk menceritakan perkara itu padanya.

*****************************

Tina mundar mandir dalam biliknya.Dia hairan kenapa Sofia bertindak melulu dengan memohon cuti tergesa-gesa.Sofia cuti pun dia tidak tahu.Itupun nasib baik dia bercakap dengan Cikgu Nor Ain.Dia di maklumkan oleh Cikgu Nor Ain mengenai tugas yang dia perlu selesaikan semasa ketiadaan Sofia.Sofia memohon cuti selama 3 hari dari Cikgu Nor Ain.Sofia memberi alasan dia kurang sihat dan perlu banyak berehat.Cikgu Nor Ain membenarkan Sofia bercuti setelah berpuas hati dengan penjelasan Sofia dan melihat surat pengesahan doktor dari sebuah klinik swasta.Tugas Sofia sebagai bendahari Persatuan Kelab Pelajar di kolej yang pegang olehnya selama 2 semester ini perlu digantikan dengan Tina selaku pembantu bendahari persatuan supaya sebarang aktiviti kelab itu tidak tertangguh.

Tina mengentakkan kaki ke lantai.Tanda memprotes tindakan melulu Sofia.Dalam masa yang sama geram dan marah pada Sofia.Tergamak sahabatnya itu tidak memberitahunya walau sepatah kata.Nasib baik dia dapat mengawal emosi ketika berhadapan dengan Cikgu Nor Ain tadi.Kalau tidak pasti Cikgu Nor Ain akan mensyaki sesuatu akan hubungan mereka.Tinggal sebilik tetapi tidak tahu keadaan sahabatnya itu.Mana mungkin dia akan menjatuhkan maruah sendiri di hadapan Cikgu nya.Malu besar dia nanti.Tina melabuhkan punggung di birai katil dengan tangannya menunggakkan dagu.Memikirkan sesuatu.Agak lama. Dia membaringkan badan ke atas katil.Masih memikirkan jalan penyelesaian.Masih buntu.Tidak tahu apa yang harus dia lakukan.Dia hanya melepaskan keluhan kecil entah untuk berapa kali.Dia bangkit dan terus ke bilik air dengan lemah.

Usai menyegarkan diri Tina bersiap-siap untuk keluar.Dia akan cuba mencari Sofia di tempat yang biasa dia dan Sofia pergi.Dia yakin Sofia tidak akan pergi jauh dari kawasan Bandar kuantan.Dia sangat yakin kerana Sofia walaupun dirinya nampak keras dan garang tapi dia tidak akan berani untuk keluar jauh berseorangan.Mesti ada teman yang akan menemaninya.

“Aku takut la nak kuar sorang-sorang.Aku ni nampak je cam minah ganster tapi penakut.”terang Sofia suatu ketika dahulu apabila Tina meminta Sofia pergi ke Kuantan Parade untuk menjemput adik Tina,Alia yang kebetulan bercuti.Alia ke Kuantan untuk berjalan-jalan.Bosan duduk di kampung tidak ada apa yang perlu dibuat.

“Takut apanya.Bukan jauh pun dengan kita ni.Dalam 30 minit je.”berkerut dahi Tina kehairanan.

“Aku cakap terus terang ok.Aku tak akan keluar seorang diri walaupun tempat yang aku nak pergi tu dekat saje.Kau nak kata apa pun aku tak kisah.”terang Sofia.

“Tapi nape?.Pelik la kau ni.Kalau bab kenakan orang tak takut.Time suruh pergi jalan seorang takut pulak.”Tina minta kepastian dari Sofia .Dia melabuhkan punggung duduk di sisi Sofia.

”Kau kena la tolong aku.Aku ada kerja nanti.Kalau aku boleh pergi aku tak minta tolong dari kau.”luah Tina.Matanya masih memandang wajah Sofia yang keresahan dan mengharapkan Sofia dapat menolongnya.

“Ok cam ni la.Kau telefon kat Alia, suruh dia naik teksi je terus datang kat sini.Aku minta maaf banyak-banyak.Aku tak dapat tolong kau.Aku ada sebab sendiri.Nanti bila sampai masanya aku akan cerita kat kau.Tapi buat masa sekarang aku tidak ada kekuatan untuk menceritakan pada kau.Aku harap kau sebagai sahabat aku dapat memahami aku.”Sofia memegang jemari Tina.Dia mengharapkan supaya Tina faham keadaannya dan tidak akan terus mendesak dia untuk mengambil Alia.

“Ok la.Tapi kau kena ceritakan pada aku apa yang kau dah janjikan tadi.”Tina minta kepastian.

“Ok.I’m promise”Sofia mengangkat tangan berikrar akan janjinya.

Bunyi hon kereta telah mematikan lamunan Tina sebentar tadi.Nasib baik dia tidak kemalangan .Sungguh dia tidak sedar kerana terlalu memikirkan keadaan Sofia.Langkahnya diteruskan.Dia harus segera mencari Sofia.

0 ulasan:

Catat Ulasan