Pengikut

Ahad, 15 November 2009

Pengarang jantung Buah Hatiku 1

Bab 1

Nadhirah selonggar almari pakaiannya.Dia mencari-cari baju yang dia beli di pasar malam semalam.Dia hairan.Semalam dia beli baju itu dan terus meletakkan dalam almari.Malas hendak mencuba baju itu.Dia mahu menunjukkan kepada rakan serumahnya, Zakiah tentang baju itu.Dia masih mencari-cari.Habis semua pakaian dalam almari telah diselerakkan.Tetapi masih belum berjumpa.

“Mana pulak aku simpan ni.Rasa semalam aku letak dalam almari ni.Macam mane leh tak ade ni.” rungut Nadhirah sendirian.

“Kau cari apa tu.Macam tongkang pecah dah aku tengok.”tegur Zakiah seraya dia memasuki bilik Nadhirah.Memerhati Nadhirah yang asyik mencari sesuatu dalam almari pakaian.

“Kau ada nampak tak baju yang warna pink ada corak sulam bunga kat leher.Pastu ada riben besar kat sebelah kiri.”tanya Nadhirah sambil tangannya mengayakan ciri-ciri baju yang dia cari.

“Errmm….kalau tak silap aku..baju tu aku ada nampak”Zakiah menggaru kepala yang tidak gatal cuba mengingati baju tersebut.”Tapi aku lupa la kat mana.”

“Hish kau ni..kalau lupa baik tak payah bagitahu.Kau ni mematikan langkah pencarian aku je la.”Nadhirah menampar bahu Zakiah dengan lembut.Nadhirah melangkah berlalu dari Zakiah.Dia mesti menyambung pencarian nya lagi.

Zakiah turut serta menolong sahabatnya mencari baju yang dimaksudkan.Setelah puas mencari akhirnya pencarian mereka berjaya.Zakiah yang menjumpai baju itu.Baju itu berada dalam bakul pakaian kotor.Zakiah mengambil baju itu dan semasa dia mengambil baju tersebut tiba-tiba terjatuh sesuatu dilantai.Zakiah menggamati ‘benda’ itu.Mukanya tiba-tiba panas kemerahan.Menahan malu.Dia menggeleng kepala.Beristiqfar dia dalam hati.Jantungnya berdebar-debar.Semakin kencang.

Nadhirah yang perasan Zakiah masih tercegat di satu sudut ruang dalam biliknya, dia menghampiri Zakiah.Mahu di lihat sebab Zakiah tidak berganjak dari situ.Dia hairan.’Kenapa pulak minah ni.’mata Nadhirah memandang sesuatu dilantai.’Alamak!!anak-anak bajuku’tergaman Nadhirah.Tanpa banyak soal dia terus mengambil anak-anak baju itu dan dimasukkan semula ke dalam bakul.Dia memandang Zakiah dengan malu.”Sorry la.Aku bukan sengaja pun.”luah Nadhirah.

Dia masih memandang Zakiah dan matanya terlihat sesuatu ditangan Zakiah.”Eh..baju aku” terus Nadhirah mengambil baju yang berada di tangan Zakiah.Zakiah tersentak.

“Nape kau tak letak elok-elok semua anak-anak baju kau tu.Berapa kali aku nak pesan ni.Kalau orang lain nampak macamana.?”marah Zakiah.Mukanya masih lagi kemerahan menahan malu.Jantungnya berdebar-debar lagi takkala matanya memandang Nadhirah.Sudah lama dia menaruh hati kepada Nadhirah.Cuma tiada keberanian terbit di dalam jiwa.Dia menunggu masa yang sesuai untuk meluahkan isi hatinya pada Nadhirah.Dia mahu Nadhirah menerima dia seadanya.

“I’m Sorry..Aku tak sengaja.Aku ingat la pesan kau tu.Aku lupa nak cuci tadi.Nantilah aku cuci.”Nadhirah merayu.Dia merapatkan kedua belah tanganya meniru gaya Amir dalam raja lawak musim 3 mohon kemaafan dari Zakiah

Nadhirah masih lagi mengingati pesan sahabatnya itu.Dia hairan dengan perangai Zakiah.Terlalu menjaga tata tertib.Pada hal mereka sesama perempuan.Apa yang hendak di malukan.Kadang-kadang Zakiah tidak mahu mereka selalu berdampingan.Bersentuh-sentuhan.Geli katanya..Zakiah pernah memberitahunya dulu bahawa dia malu jika melihat pakaian-pakaian dalam perempuan.Nadhirah memang tidak faham dengan perangai Zakiah.Pernah juga Nadhirah terfikir yang sahabatnya itu seorang lesbian.Geli geleman bulu tengkuknya mengingatkan itu semua.Tapi lama-kelamaan dia merasa selesa dengan sikap Zakiah.Baginya ada baik juga menjaga tata tertib tidak kira sesama perempuan.Ada logiknya juga.Fikirnya.

.”Tapi kita kan perempuan apa yang nak di malukan.”Nadhirah masih mahu menegak kebenaran.

“Tak kira la kita ni sama jenis pun tapi tata tertib kena la jaga.Jangan depan orang lain je tunjuk sikap yang elok.Diri kita sendiri kena la jujur.”terang Zakiah.Masih mahu mengingati sahabatnya.

“Ye la..aku akan ingat selalu pesan kau tu.”Nadhirah akhirnya mengalah juga.Setuju dengan pandangan Zakiah.Mereka diam seketika.

“Kau ada apa-apa plan tak petang esok.”tanya Nadhirah kepada Zakiah sambil mengayakan baju yang dijumpai tadi.

“Tak ada apa-apa pun.Nape..kau nak ajak aku pergi mana?”soal Zakiah.Matanya memerhati gelagat Nadhirah mengayakan baju itu di hadapan cermin.Dia terpegun melihat wajah Nadhirah.Semakin hari, hatinya semakin berdebar-debar setiap kali dia menatap wajah Nadhirah.Hatinya betul-betul terpaut pada gadis di hadapannya itu.Dia melirik tersenyum.

“Aku ingat nak ajak kau balik kampung aku.Memandangkan lusa cuti dan tambah dengan cuti minggu.Jadi 3 hari cuti ni, aku nak kenalkan kau kat family aku.Sudah lama kita tinggal serumah ni.Tapi aku belum kenal kan kau lagi kat family aku.Famili aku selalu bertanyakan kau.”terang Nadhirah panjang lebar.

Dalam kepala Nadhirah sudah tersimpan rancangan yang cukup bernas.Dia ingin menjodohkan Zakiah dengan abangnya, Lokman.Dia merasakan memang sesuai Zakiah menjadi kakak iparnya.Selama dia tinggal serumah Zakiah lah yang selalu mengambil berat.Kalau sakit Zakiah akan menjaganya.Kalau dia ada masalah Zakiah lah tempat dia meluahkan segala-galanya.Dia menganggap Zakiah seperti kakaknya sendiri memandangkan dia tidak pernah merasai kasih sayang seorang kakak.Dia hanya ada dua beradik sahaja dengan abangnya, Lokman.Walaupun perwatakan Zakiah sedikit kasar namun masih lagi menjaga tata tertib sebagai seorang perempuan.Bagi Nadhirah, Zakiah seorang wanita yang cukup sempurna kerana semenjak Zakiah menjadi rakan serumahnya 7 bulan dulu, Zakiah sentiasa menutup aurat meskipun hanya mereka tinggal berdua sahaja..Dia sendiri bila hendak keluar rumah dan jika tetamu datang ke rumah barulah dia akan memakai tudung.Dia tidak menafikan amat mengkagumi sikap Zakiah.Oleh sebab itu dia merasakan Zakiah adalah pilihan yang tepat.

“Nape pula family kau nak kenal aku.Aku ni bukannya kekasih kau “berkerut dahi Zakiah mahu kepastian.

“Tahu la kau tu bukan kekasih aku, tapi mana tahu kau boleh jadi kakak ipar aku.”terang Nadhirah sambil memegang lengan Zakiah. Zakiah menepis tangan Nadhirah yang sudah memaut lengannya.

“Berapa kali aku pesan…jangan la pegang-pegang...aku tak suka..lepas la...”sambil Zakiah cuba meleraikan pegangan Nadhirah.Hatinya berdebar apabila Nadhirah tidak mahu meleraikan pegangannya.

“Aku akan lepaskan..tapi kau kena setuju ikut aku balik kampung..”ugut Nadhirah.Berderau darah Zakiah takkala Nadhirah merapatkan tubuhnya.Terasa kehangatan tubuh gadis itu.Bertambah kencang dengupan jantung Zakiah.Menahan gelora di jiwa.

“Ok..ok…aku setuju.So..bila kau nak lepaskan tangan aku ni”Zakiah memuncungkan mulutnya ke arah lengannya.Minta segera dileraikan pegangan.Takut gelora di jiwa bertambah gundah gulana.Dia melarik nafas lega apabila Nadhirah meleraikan pegangan.

“Tapi biar kerja aku kat office selesai dan aku kemaskan pakaian aku dulu, baru kita balik..”sambung Zakiah lagi.Dia tersenyum apabila Nadhirah hanya mengangguk sahaja tanda setuju.Dia terus berlalu dari bilik Nadhirah.Dia tidak mahu berada lebih lama dengan Nadhirah.Dia masuk ke biliknya.Dia melabuhkan punggung ke birai katil.Otaknya perlu memikirkan sesuatu.

“Hissh..macam mane ni.Apa aku nak buat ni.Nape la aku setuju nak ikut dia balik kampung.Nanti kat kampung dia macam mane dengan aku pulak.”keluh Zakiah sendirian.

Menyesal bersetuju mengikut Nadhirah untuk balik kampung.Zakiah mengingati pepatah melayu berkata ‘Terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata kena tanggung sendiri la.’.Dia melepaskan keluhan yang entah ke berapa kali..Berat benar rasa hati untuk menerima cadangan Nadhirah.Tapi jika dia tidak segera setuju semakin bergelora perasaan di jiwa.Takut dia tidak dapat mengawal perasaannya yang semakin memuncak apabila tubuh Nadhirah semakin rapat dengannya.Oleh kerana itu dia terus saja bersetuju tanpa memikir kemungkinan yang akan berlaku .Lama dia termenung memikirkan apa yang akan berlaku nanti.

“Arrgghh…malas la nak fikir lagi.Tengok la apa yang akan terjadi nanti.”keluh Zakiah.Fikiran nya buntu untuk memikirkan jalan penyelesaian.Dia menuju ke arah almari pakaiannya.Dia mengambil beg dan mula mengemaskan pakaian yang perlu di bawa untuk ke kampung Nadhirah.Dia membawa hanya sedikit sahaja pakaian oleh kerana cuti yang ada cuma 3 hari.’Boleh aku cuti lama sikit.Asyik kerja je..boring jugak.Boleh la aku kenal famili dia’desis hati Zakiah.Dia mengemaskan pakaian sambil menyanyi bagi mengurangkan beban yang sarat di hati.Dia mengemaskan pakaiannya lebih awal supaya petang esok selesai kerja dia boleh pulang terus ke kampung Nadhirah.

0 ulasan:

Catat Ulasan