Pengikut

Ahad, 15 November 2009

selingkar kasih 3

Sudah 2 hari Sofia balik ke kampung.Hasratnya adalah untuk bertanyakan soal Fauzi dari ibunya.Namun lidahnya terasa berat untuk membuka bicara.Sewaktu dia balik 2 hari lepas ibunya, Puan Zaimah lebih dikenali sebagai Mak Mah di kampungnya ada bertanyakan pada Sofia.Mak Mah hairan melihat Sofia yang tiba-tiba sahaja sudah berada di hadapan rumahnya pada malam hari.Bila di tanya, kata tidak sihat.Balik untuk merehatkan badan.Suasana di kolej tidak dapat membantu menghilangkan kesakitan badan.Entah alasan logik ke tidak yang di berikan.Namun Mak Mah mendiamkan diri.Melihat keadaan Sofia, mungkin juga Sofia tidak sihat.Mukanya pucat dan tidak bermaya.

Mak Mah melihat Sofia termenung di jendela.Apa lah yang difikirkan oleh anak tunggalnya itu.Dia kurang pasti.Untuk bertanyakan hal yang sebenar, tidak pula dia berani.Takut anaknya itu merajuk.Sofia kalau merajuk makan masa untuk di pujuk.Nasib la siapa yang jadi suaminya nanti.Mak Mah senyum.Dia melangkah menghampiri Sofia.Dia menyentuh bahu Sofia.

“Apa yang di menungkan tu?Runsing la ibu tengok anak ibu ni.Macam orang mati laki aje.”Mak Mah masih lagi mahu berseloroh dengan Sofia.

Sofia tersentak.Dia tidak menyangka Ibunya akan menegur juga dia.Pasti setiap ibu akan perasan perubahan anak mereka.Ibu yang melahirkan sudah pasti ibu mengenali dirinya lebih dari diri sendiri.

“Tak ada apa la ibu.Saje termenung tengok suasana kampung ni.Rasa rindu pulak.” bohong Sofia.

“Ye ke?tapi kan ibu rasa sebab lain anak ibu ni termenung.Mungkin sedang termenung pada bekas suami kot.”teka Mak Mah.

Sofia sekali lagi tersentak.Jadi betul sangkaannya Fauzi sudah balik.Tapi kenapa sekarang.Sofia memandang wajah Mak Mah.Ingin kepastian dari kata-kata ibunya tadi.Dia mengekori langkah ibunya yang menuju ke bilik.Dia melabuhkan punggung di birai katil bilik ibunya.Memerhati gerak geri Ibunya.

Mak Mah mengambil sampul berwarna kuning dari laci meja solek.Dia menghampiri Sofia.Menghulurkan sampul itu kepada Sofia.Dahi Sofia berkerut.Tidak faham apa tujuan ibu memberikan sampul itu kepadanya.Dia terus membuka sampul itu selepas ibunya menyuruh membuka saja sampul itu.

Mata Sofia terbeliak.Dia menggosokkan matanya.Tidak percaya dengan apa yang telah di lihat.Tiada kata-kata yang terkeluar dari mulutnya.Terasa berat mulut untuk bertanyakan hal itu kepada Ibunya.Dia melangkah keluar dari bilik ibunya menuju ke biliknya setelah meminta izin dari ibunya.

Mak Mah seperti mengerti keadaan Sofia.Dia membiarkan Sofia memikirkan apa yang harus dilakukan oleh anaknya itu.Segala amanah arwah suaminya telah dia laksanakan.Hanya tugas dari Sofia saja yang perlu dilaksanakan.Dia berharap Sofia akan mengikut segala amanah yang telah diwasiatkan kepadanya.

0 ulasan:

Catat Ulasan