Pengikut

Ahad, 22 November 2009

Pengarang Jantung Buah Hatiku 4

Bab 4

“Wow!!!Luasnya kebun ayah kau…untung la kau..tak payah nak beli. Tengok tu..sayur sawi..kobis..timun…lobak…tomato…ha!!buah pun ada….rambutan...payafa…”asyik Zakiah menunjukkan ke arah sayur dan pokok buah-buahan. Sambil buat lawak P.Ramlee dalam filem Ahmad Albab.

“Bukan payafa…buah papaya…”sambung Nadhirah. Berderai gelak tawa mereka berdua.

Gelak tawa mereka di dengari oleh Pak Hassan dan Puan Mariam. Mereka tersenyum melihat gelagat dua orang sahabat itu. Tidak boleh di pisahkan. Sejak mereka balik, ke mana sahaja pasti ke hulu ke hilir berdua. Hendak ke Bandar kemaman pun bersama. Pergi ke pasar untuk beli ikan pun bersama. Pendek kata macam belangkas. Eh pembetulan…memang dah macam belangkas pun.

Bagi Pak Hassan dan Puan Mariam, yang masih tidak mengetahui siapa sebenar Zakiah. menganggap itu adalah perkara biasa. Walaupun pada hakikatnya Zakiah adalah seorang lelaki. Tidak ada seorang pun perasan akan perwatakkan Zakiah. Oleh kerana penampilan nya yang sentiasa berpakaian baju kurung dan jubah serta bertudung litup dari atas kepala hingga hujung kaki setiap masa, tidak menaruh syak wasangka sesiapa pun. Malah Zakiah pandai memainkan peranannya sebagai seorang ‘perempuan yang warak’. Tidak sia-sia usahanya selama ini. Seperti kata pepatah ‘hendak seribu daya tidak hendak seribu dalih’.

Mereka bersiap untuk pulang selepas selesai tugas mereka di kebun. Hari pun semakin gelap.Seharian mereka berada di kebun. Esok mereka berdua perlu pulang ke Kuala Lumpur semula. Masa mereka berada di kampung tidak membosankan. Ada saja aktiviti yang dilakukan.

Bagi Zakiah dia begitu seronok berada di kampung Nadhirah. Hilang rasa beban tanggungjawab kerja yang berat seketika. Dapat juga dia mengenali ahli keluarga Nadhirah. Esok dia perlu segera pulang memandangkan dia telah berjanji dengan bondanya.

***************

“Kau buat apa kat sofa tu lagi..marilah tidur kat atas katil....dah malam sangat ni..esok kita dah nak balik…nanti penat pulak.”pinta Nadhirah. Hairan melihat Zakiah yang masih terbaring di sofa dalam biliknya.

“Aku ingat nak tidur atas sofa ni je. Panas la tidur atas katil tu”balas Zakiah sambil menggaru kepala yang tidak gatal.

“Mana ada panas nye. Semalam kau tidur ok je aku tengok..nyenyak je..tak ada berpeluh pun…apasal pulak malam ni panas…”marah Nadhirah. Dia melenting kerana semalam elok sahaja Zakiah tidur di sebelahnya. Tapi malam ni Zakiah buat perangai pula. Nanti bila Umminya tahu mesti dia kena marah. Umminya selalu berpesan tidak baik membiarkan tetamu tidak selesa apabila berada di rumah. Tetamu perlu di hormati.

“Ermm….aku..aku…”tersekat-sekat Zakiah menjawab.

“Dah….tak payah ber aku…..aku..…mari tidur..Jangan banyak cakap..dah malam sangat ni.”arah Nadhirah. Belum sempat Zakiah mengelak, lengannya di paut oleh Nadhirah mengarahkan dia tidur atas katil. Zakiah hanya menurut sahaja langkah Nadhirah. Dia kaku.

“Kau tutup lampu tu. Aku tak boleh tidur kalau dalam terang.”pinta Zakiah. Dia bukan tidak selesa tidur dalam terang tetapi tidak mahu wajahnya kelihatan jelas di mata Nadhirah.

“Ye la. Kau ni macam-macam la. Semalam ok je tidur lampu tu terpasang. Malam ni itu la…ini la…serba tak kena...” rungut Nadhirah. Dia terus menutup suis lampu.

Suasana dalam bilik itu diterangi cahaya bulan. Nampak samar-samar sahaja dalam ruang bilik. Zakiah lega apabila permintaaan nya di tunaikan. Perasaan gelisah tadi semakin berkurangan. Sedang Zakiah cuba melelapkan mata, dia di kejutkan dengan tindakan Nadhirah. Tangan Nadhirah memeluknya dari belakang. Berderau darah menyingkap ke muka. Mencabar keimanannya seketika. Apa yang di takuti olehnya akhirnya terjadi juga. Sesuatu yang di luar dugaan. Dia memalingkan muka.

Melihat Nadhirah sudah lena tertidur.’Huh!!lega. Tidur rupanya.’desis hati Zakiah. Dia cuba mengangkat tangan Nadhirah dari terus memeluknya. Tetapi semakin dia cuba bergerak semakin kuat Nadhirah memeluknya. Zakiah cuba membetulkan badan dan kini keadaannya sekarang, muka betul-betul mengadap muka Nadhirah. Terlalu dekat sehingga hembusan pernafasan Nadhirah dirasai. Tiap kali Nadhirah bernafas setiap kali itulah jantungnya semakin berdegup kencang. Keimanannya kini tercabar. Lama dia merenung wajah mulus Nadhirah.

Pandangan nya mula menelek setiap inci wajah Nadhirah. Bermula dari mata, hidung dan bibir mungkil Nadhirah. Dia tersenyum. Fikiran nakal mula menerjah ke otak. Dia mengusap lembut rambut Nadhirah. Mencium dahi kemudian kedua belah mata dan terus dia mahu mencium bibir mungkil Nadhirah. Belum sempat bibirnya berdarat ke bibir Nadhirah tindakkannya terhenti. Akal fikiran yang logik mula berfungsi. Dia terus mematikan niatnya. Nasib baik akalnya berfikir lebih pantas dari nafsu yang membuak-buak bergelora.

“Ya Allah…apa yang aku sedang buat ni.Astargfirullahalazim….,”rasa kesal mula menyedarkan Zakiah.

Zakiah mengusap-usap mukanya. Segera mengalihkan badan menjauhi Nadhirah. Nasib baik esok dia akan pulang. Kalau tidak lebih teruk lagi keadaan yang akan berlaku jika dia masih tinggal sebilik dengan Nadhirah.

Dia beristigfar. Segera menginsafi berbuatanya tadi. Dia memalingkan badan membelakangi Nadhirah. Dia mengambil bantalnya kemudian diletakkan di tengah-tengah. Dijadikan penghalang antara dia dan Nadhirah. Dia cuba melelapkan mata sekali lagi. Tetapi tidak berjaya. Terlalu sukar untuk melelapkan mata setelah berlaku kejadian sebentar tadi. Dia bangun dan terus membaringkan badan di atas sofa.

Zakiah cuba melelapkan mata. Masih belum berjaya. Dia memandang ke arah Nadhirah yang lena tidur di atas katil. Dia tersenyum melihat Nadhirah memeluk bantal yang dia telah letakkan sebentar tadi. Dia mengalihkan semula pandangannya ke arah siling bilik. Cuba melelapkan mata sambil tersenyum mengingati semula tindakkannya tadi. Akhirnya dia dapat melelapkan mata beriringan dibuai mimpi indah bersama Nadhirah.

0 ulasan:

Catat Ulasan