Pengikut

Ahad, 15 November 2009

Pengarang Jantung Buah Hatiku 3

Bab 3

“Lama kawan adik tidur.Masa ni belum bangun lagi.”Soal Puan Mariam apabila Nadhirah menghampirinya.

Puan Mariam menunjukkan tangan ke arah jam di dinding. Sudah pukul 11.00 pagi. Sahabatnya, Zakiah belum lagi bangun tidur. Nadhirah sengaja tidak mahu mengejutkan Zakiah tadi. Kasihan dia pada Zakiah. Sahabatnya itu memandu dari Kuala Lumpur sampai mereka ke rumah.Dia hendak memandu Zakiah tidak benarkan. Dia faham kenapa Zakiah masih belum bangun.

“Tak apa la Ummi. Kawan adik tu dia letih sangat. Memandu jauh. Dari Kuala Lumpur dia drive sampai kat rumah ni. Mestilah letih. Adik pulak asyik tidur je masa dia memandu. Kesian la kat dia. Tak payah kejutkan lagi la ye.”luah Nadhirah. Meminta simpati daripada Ummi nya.

“Ye ke?.La kesian betul. Yang adik ni pun satu…nape tak teman kan Zakiah tu. Buat teman bual. Tak la dia bosan masa memandu dan boleh mengelak rasa mengantuk.”terang Puan Mariam. Tidak suka Nadhirah buat begitu. Nasib baik tidak ada apa yang berlaku semasa dalam perjalanan mereka.

“Bukan adik sengaja Ummi. Dah adik mengantuk sangat. Kan Ummi jugak yang berborak dengan adik sampai jauh malam. Macam mane adik tak mengantuk. Mana cukup tidur.” terang Nadhirah.

Dia memeluk Puan Mariam. Ingin melepaskan rindu di hati yang membuak-buak.Biasa dia akan balik 3 bulan sekali.Tapi kerana terlalu sibuk dia membatalkan niat untuk pulang ke kampung.Hampir 5 bulan dia tidak pulang.Cuti 3 hari yang ada, dia akan menghabiskan masa dengan familinya.Tidak mahu ada gangguan kerja lagi.

“Arrgghh…”Zakiah menutup mulutnya yang menguap. Terlalu letih memandu semalam. Dia membuka mata. Melihat Nadhirah di sebelahnya. Sudah tiada. Hanya dia sahaja lagi yang masih membungkam atas katil. Dengan perasaan malas dia bangun. Alangkah terkejutnya kain kurung yang dipakainya terselak. Menampakkan pehanya yang putih itu. Dengan pantas dia menutup kembali bahagian pehanya yang terdedah.

“Huh!!Nasib baik tak ada orang dalam bilik ni. Kalau tak habis la pecah tembelang aku. Nasib baik juga aku pakai sarung kaki sampai kat peha ni. Kalau tak, nampak habis bulu betis dan peha aku ni, hish naya aku. Apa aku nak jawab kat family Nadhirah nanti. Kalau dia orang tahu aku tidur sebilik dengan anak mereka. Mesti mati mentadak la aku nanti. Haa..mentadak? Ahh..Lantak la. Mentadak-mentadu apa aku nak buat pun aku tak tahu..alamaknya tempah batu nisan la aku..”ngomel Zakiah sendirian.

Semua rahsia harus dia simpan. Demi untuk mendapatkan cinta suci gadis pilihan nya. Dia sanggup melakukkan apa sahaja asal Nadhirah menjadi miliknya.

”Biar pecah diperut jangan pecah dimulut. Eh..aku sorang je tahu rahsia ni nak buat apa sampai pecah perut. Haa..pandai buat, pandai la tanggung, baru betul,”

Zakiah membetulkan baju dan mula melipat selimut dan menyusung bantal di tempat yang betul. Dia harus segera mandi, nanti apa pula tanggapan family Nadhirah. Dia terus mengambil baju dan tuala yang berada dalam beg pakaiannya.Segera keluar dari bilik .

Zakiah mendengar suara orang bercakap dari arah dapur. Dengan segera dia menuju ke arah suara itu. .Dengan penuh kesopanan dia menuruni tangga di bahagian dapur Dia melihat Nadhirah dan ibunya sedang berbual. .Dalam dirinya terasa amat malu kerana hari sudah meninggi baru dia bangun. Dengan perasaan mahu kucing dia menghampiri Nadhirah.

“Irah, mana bilik air..aku nak mandi la..”Zakiah mencuit bahu Nadhirah. Menahan malu apabila ibu Nadhirah memandang ke arahnya. Dia tahu mesti ibu Nadhirah sedang memikirkan negatif pada dirinya.’Penampilan nampak sopan tetapi perwatakkan tidak menunjukkan kesopanan langsung.Apa jenis perempuan macam ni.’ngomel Zakiah dalam hati sambil tersenyum kelat kepada Puan Mariam.

“Kat situ. Kau pergi mandi la dulu. Nanti kita sarapan bersama.”arah Nadhirah sambil tangannya menunjuk ke arah bilik mandi.

Tanpa menjawab arahan Nadhirah, Zakiah terus berlalu menuju ke bilik mandi. Dia meletakkan semua ‘barang-barang’ persalinan ke satu sudut rak. Dia segera membersihkan diri. Selesai mandi dia segera memakai “barang-barang” pelindung diri.

“Eh!!nape pulak tersangkut ni. HIsh!!macam maner ni.”keluh Zakiah. Dia geram. Sarung kakinya tersangkut pada sepucuk paku. Dia cuba menarik tapi masih lagi tersangkut di situ. Dengan perasaan yang marah dia terus saja menarik sarung kaki dengan kasar.

“Zapp!!

“Ha!!,terkoyak pulak. Eee!!!geram betul la. Nape la jadi macam ni.”marah Zakiah pada dirinya sendiri. Sikap dirinya yang tidak sabar memakan diri sendiri. Dia buntu. Apa yang perlu di lakukan untuk menutup bahagian betis yang terdedah. Menampakkan bulunya yang lebat di celah bahagian betis yang terkoyak itu.

“Tak boleh jadi ni. Nanti habis rahsia aku”Zakiah segera membuka semula longgokkan pakaian yang telah dipakai semalam. Dia mencari-cari sarung kaki yang telah digunakan. Dia mengambil dan meletakkan sarung kaki ke hidungnya.

“Ermm. Masih elok lagi. Tak ada bau pun. Kira ok la. Nak buat macam mane dah darurat.Bedal je la.” bicara Zakiah sendirian. Tiba-tiba handphonenya berbunyi.

Dia mengangkat telefon itu dan melihat di skrin telephone tertera nama ‘Bonda’. Dia mengeluh. Pasti bondanya risau keadaanya kini. Dia tidak memberitahu bondanya dia telah pergi ke kampung Nadhirah. Dia pasti bondanya akan mencari kalau hari minggu dia tidak ada bersama-sama dengan family. Dengan perlahan Zakiah menjawab panggilan tersebut.

“Assalamualaikum..”Zakiah memberi salam.

“Waalaikummussalam”jawab Bonda nya ditalian.

“Anak Bonda ada dekat mana sekarang ni?.Joe dan Helmi cari tidak jumpa. Kenapa tidak beritahu Bonda kalau pergi ke mana-mana. Risau Bonda. Tidak tidur lena bonda memikirkan anak bujang bonda ni.”bebel Datin Umairah panjang lebar.

Risau membuak-buak dalam hati Datin Umairah takkala Joe dan Helmi pengawai peribadi kepada anak nya memberitahu mereka tidak berjumpa dengan anak kesayangan nya. Joe dan Helmi telah dimarahi oleh Datin Umairah kerana kecuaian mereka. Semalaman Datin Umairah menghubungi handphone anaknya. Tetapi tidak membuahkan hasil. Menambahkan lagi kemarahan Datin Umairah pada pengawal peribadi mereka Joe dan Helmi.

“Maaf..bonda..anakanda lupa nak bagi tahu semalam pada bonda. Sekarang anakanda berada di rumah calon menantu bonda ni. Saja datang nak berkenalan dengan family calon menantu bonda ”ada riak tawa Zakiah bercerita pada Datin Umairah.

Dia pernah memberitahu pada bonda nya yang dia telah ada pilihan hati tapi dia akan mengambil masa yang lama untuk memperkenalkan bakal menantu pada bondanya. Dia pasti pilihannya adalah tepat. Dia sanggup mengambil sebarang risiko untuk mendapatkan Nadhirah.

“Subhanallah..kenapa tak cakap awal-awal. Boleh bonda pergi sekali. Boleh bonda kenal dengan bakal menantu bonda.”luah Datin Umairah.

“Tak apa la bonda, cuma 3 hari je anakanda bercuti kat rumah Nadhirah ni. Hari ahad petang anakanda balik la KL. Nanti balik anakanda jumpa Bonda. Bonda sabar ye. Ok la Bonda. Jangan telefon lagi tau. Apa-apa hal nanti anakanda call. Ok Assalamulaikum.”Zakiah mematikan talian selepas mendengar bondanya menjawab salam.

Zakiah tidak mahu bondanya tahu dia dimana. Dia tahu kalau bondanya tahu dia berada di mana pasti bondanya akan mengarahkan Joe dan Helmi memerhatikan nya dan sudah pasti tembelangnya akan terbongkar. Rosak segala rancangannya untuk mendapatkan Nadhirah.

Kadang-kadang dia rimas juga apabila di kawal terlalu ketat. Tidak ada privacy. Tapi dia faham keadaan yang memaksa bondanya menggunakan khidmat pengawal peribadi. Kalau tidak kerana statusnya sudah pasti dia kini hidup bebas. Bebas dari tanggungjawab yang terlalu berat untuk dipikul di usia nya, 28 tahun.

Sejak dari zaman kanak-kanak hingga sekarang Zakiah tidak merasai kebebasan hidup yang diidamkannya. Berketurunan kerabat di raja memang perlu memikul tanggungjawab yang berat. Walaupun tidak perlu mentadbir negeri namun tanggujawab pada keluarga juga berat. Tengku Syed Al-Zakiahhuddin itu adalah nama sebenar Zakiah. Namanya agak pelik. Seakan nama seorang perempuan. Semua adalah arahan datuknya, Tengku Syed Amiruddin yang mahu nama tersebut digunakan olehnya. Namun dia bersyukur kerana nama itu dia boleh menyamar seperti sekarang untuk mendapatkan cinta hatinya.

Apabila datuknya memberi peluang sedikit kebebasan untuk dia menjalani kehidupan seperti orang biasa tetapi dengan bersyarat. Dalam masa yang sama dia, perlu menjalankan dua tangggungjawab sebagai permulaan latihan sebelum menjadi pentadbir kepada perniagaan yang diwarisi dari zaman berzaman.

Syarat pertama, dia perlu mencari seorang ‘wanita’ untuk dijadikan isteri dimana wanita itu mesti seorang yang berkerjaya, perwatakkan menarik, bersopan-santun, tata tertib dan pandai berinteraksi serta berkomunikasi dengan baik.Wah!! dah macam hendak masuk pertandingan rancangan realiti pula. Dan syarat kedua dia perlu membantu bondonya menguruskan perniagaan yang ditinggalkan oleh arwah ayahandanya, Datuk Mokhtar. Itu adalah syarat ditetapkan oleh datuknya, Tengku Syed Amiruddin. Dia hanya mengikut sahaja asal kebebasan yang diinginkan tercapai.

“Tuk!!Tuk!!Tuk!!

Pintu bilik mandi diketuk dari luar. Terdengar suara Nadhirah memanggilnya.”Lama betul kau mandi….belum siap lagi ker…aku dah lapar sangat ni…”laung Nadhirah dari luar.

Zakiah tersentak. Lamunanya terhenti. Dia tersenyum .Lama benar dia mengelamun. “Kejap ye...aku nak pakai baju dulu...”balas Zakiah. Dia segara memakai kain tudung dan membetulkan keadaan baju kurung yang di pakainya.

“Lamanya kau mandi…dah dekat sejam aku tunggu..dah kebulur perut aku ni..”ngomel Nadhirah sambil memegang perutnya selepas melihat Zakiah membuka pintu bilik mandi dan menghampirinya.

“Sori la..Bonda aku telefon tadi. Tu yang lama sikit kat dalam bilik mandi..ciannya…dah lapar ye..nanti aku simpan pakaian kotor ni dulu.”Zakiah berlalu menuju ke bilik tanpa menunggu jawapan dari Nadhirah.

Nadhirah hanya memandang Zakiah berlalu. Geram betul dengan sahabatnya. Belum sempat dia hendak berkata-kata, Zakiah terus berlalu. Dia menunggu Zakiah di meja makan. Di depannya terhidang nasi goreng kampung masakan Umminya. Sudah lama dia teringin hendak memakan masakan Umminya. Tetapi kerja yang banyak membataskan masa dia untuk selalu merasainya.

Zakiah menghampirinya setelah selesai menyimpan pakaian kotornya tadi. Dia duduk berhadapan dengan Nadhirah. Mereka menjamu selera bersama-sama. Hanya tinggal mereka berdua sahaja waktu itu. Semua ahli keluarga Nadhirah telah keluar ke kebun. Hasil dari kebun itulah yang menyara mereka sekeluarga. Mereka bersarapan pagi pada waktu tengahari. Memang kelakar. Sambil makan mereka berbual sehingga ketawa. Entah apa yang dibualkan. Selesai makan mereka bersiar-siar di kawasan kampung. Mereka ingin melepaskan segala beban kerja yang di tanggung.

0 ulasan:

Catat Ulasan